جرم عدم ثبت واقعه ازدواج

جرم عدم ثبت واقعه ازدواج (مجازات عقد موقت، دائم) + قانون جدید

در صورتی که مرد از ثبت واقعه ازدواج دائم خودداری کند، طبق ماده 49 قانون حمایت از خانواده، به جرم عدم ثبت واقعه ازدواج محکوم می‌شود که مجازات آن شامل جریمه نقدی و حبس تعزیری است؛ از این رو برای کاهش مجازات و پیشبرد صحیح پرونده، از یک وکیل باتجربه مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

مشاوره رایگان با وکیل عدم ثبت ازدواج: 09121764514

جرم عدم ثبت واقعه ازدواج

در سال 1391، با هدف حفظ بنیان و بقای خانواده، ماده 49 در قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید؛ بر اساس این ماده، اگر مرد اقدام به ثبت قانونی ازدواج دائم نکند مجرم است و مجازات کیفری عدم ثبت واقعه ازدواج مطابق زیر شامل حال او می‌شود:

  • پرداخت جریمه نقدی درجه 5.
  • تحمل حبس تعزیری درجه 7.
آیا جرم عدم ثبت واقعه ازدواج قابل گذشت است؟ خیر. این جرم حتی در صورت گذشت شاکی، توسط قانون پیگیری شده و مجازات متهم اعمال خواهد شد.
آیا جرم عدم ثبت واقعه ازدواج قابل گذشت است؟ خیر. این جرم حتی در صورت گذشت شاکی، توسط قانون پیگیری شده و مجازات متهم اعمال خواهد شد.

عدم ثبت ازدواج در قانون جدید 1403

بر اساس قانون جدید 1403، عقد دائم بدون ثبت در شناسنامه جرم است و در صورتی که مرد از ثبت واقعه نکاح دائم امتناع کند، زن می‌تواند از او شکایت کرده تا مرد مجازات شود.

مجازات عدم ثبت ازدواج موقت و دائم چه تفاوتی دارد؟

عدم ثبت ازدواج موقت (صیغه) تاکنون جرم انگاری نشده است و لذا مجازاتی در پی ندارد؛ مگر در موارد زیر که ثبت نکاح موقت برای مرد الزامی است:

  • باردار شدن زن.
  • توافق طرفین برای ثبت ازدواج موقت.
  • شرط زن برای ازدواج، ثبت نکاح موقت باشد.

مجازات عدم ثبت ازدواج موقت در این سه موقعیت با مجازات عدم ثبت ازدواج دائم یکسان بوده و عبارت است از 8 تا 18 میلیون تومان جریمه نقدی و 91 روز تا 6 ماه حبس تعزیری.

عدم ثبت قانونی صیغه، در شرایطی که ازدواج موقت الزامی نباشد، مجازاتی در پی ندارد.
عدم ثبت قانونی صیغه، در شرایطی که ازدواج موقت الزامی نباشد، مجازاتی در پی ندارد.

نمونه دادخواست ثبت واقعه ازدواج

متنی در زیر مشاهده می‌کنید از جانب یک زن، پس از تولد نوزاد در زمان ازدواج موقت، به عنوان شکواییه عدم ثبت واقعه ازدواج به دادگاه ارائه شده است:

“با عرض سلام و احترام
به استحضار دادگاه محترم می رساند:
اینجانب با آقای م.ن. به موجب عقدنامه عادی در تاریخ 20/03/1399 با جاری شدن صیغه عقد شرعی به نکاح موقت هم با مهریه یک جلد کلام الله مجید و 20 سکه بهار آزادی درآمدیم. حاصل این ازدواج موقت در طول مدت 3 سال یک فرزند پسر است و با توجه به این که صادر شدن شناسنامه برای فرزند به ثبت واقعه نکاح نیازمند است، آقای م.ن. حتی بعد از گذشت 1 ماه از تولد فرزند به دلایل کاملا نامعلومی به این کار اقدام نمی‌کند و متاسفانه پیامدهای زیان‌آور بسیاری گریبانگیر من و فرزند پسر بنده شده است. لذا با توجه به ماده 220 قانون مدنی و ماده 31 قانون ثبت احوال، استدعای صدور حکم مبنی بر ثبت ازدواج و مجازات جریمه نقدی شامل کلیه خسارات و هزینه های دادرسی را از محضر محترم دادگاه دارم.”

بر اساس این دادخواست ثبت واقعه ازدواج، شاکی خواهان پرداخت جریمه نقدی و ثبت ازدواج از جانب مشکی عنه است.
بر اساس این نمونه دادخواست ثبت واقعه ازدواج، شاکی خواهان پرداخت جریمه نقدی و ثبت ازدواج از جانب مشکی عنه است.

نمونه رای عدم ثبت واقعه ازدواج

آنچه در ادامه می‌خوانید نمونه رای دادگاه در خصوص عدم ثبت واقعه ازدواج در قانون جدید است:

“در رابطه با دادخواست ز.ح. با وکالت م.ق.ز. برای ثبت واقعه نکاح به این شرح که خانم ز.ح. حدود 2 سال پیش با آقای ا.ص. ازدواج موقت 2 ساله کرده که حاصل آن یک فرزند دختر است. حال با وجود درخواست‌های مکرر خانم ز.ح. به آقای ا.ص. برای ثبت نکاح موقت، زوج هیچگونه اقدامی نکرده است. از طرفی آقای ا.ص. در جلسه رسیدگی به پرونده حضور پیدا نکرده است اما خانم ز.ح. 3 نفر شاهد برای شهادت به عقد موقت 2 ساله با مهریه 30 عدد سکه تمام طلای بهار آزادی به دادگاه معرفی کرده است. دادگاه بر اساس مستندات موجود، آقای ا.ص. را محکوم به ثبت نکاح موقت ۹۹ ساله با مهریه 30 عدد سکه تمام طلای بهار آزادی با زوجه می‌کند. رای صادره ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان تهران می باشد.”

در نمونه رای عدم ثبت واقعه ازدواج بالا، دادگاه حکم به ثبت نکاح موقت 99 ساله را صادر کرد.
در نمونه رای عدم ثبت واقعه ازدواج بالا، دادگاه حکم به ثبت نکاح موقت 99 ساله را صادر کرد.

لایحه دفاعیه عدم ثبت واقعه ازدواج

در صورتی که زن اقدام به شکایت واهی از مرد کند، مرد می‌تواند با کمک وکیل یک لایحه دفاعیه عدم ثبت واقعه ازدواج تنظیم کرده و به دادگاه ارائه کند:

“دادگاه محترم مستحضر است که بر اساس قانون حمایت از خانواده، علی رغم تلاش چندین باره بنده برای ثبت واقعه ازدواج دائم، زوجه از این کار امتناع کرده و سپس اقدام به شکایت علیه بنده تحت عنوان عدم ثبت واقعه ازدواج کرده است. با وجود شاهدان و مستنداتی که به دادگاه ارائه شده است زوجه نه تنها از انجام این امر ناتوان نبوده است، بلکه با نیت دریافت جریمه نقدی از بنده اقدام به شکایت کرده است. در نتیجه‌ی نبود عنصر معنوی و قصد واقعی بنده مبنی بر عدم ثبت واقعه ازدواج موقت با زوجه، از دادگاه محترم توقف پیگیری قانونی شکایت زوجه و ثبت ازدواج در یکی از دفترخانه‌های رسمی ازدواج را خواستار هستم.”

آیا جرم عدم ثبت واقعه ازدواج قابل گذشت است؟

خیر. بر اساس ماده 103 قانون مجازات اسلامی، مجازات عدم ثبت واقعه ازدواج قابل گذشت نیست و حتی در صورت رضایت شاکی پرونده، پیگیری این جرم ادامه پیدا می‌کند.

مشاوره با وکیل جهت مجازات کیفری عدم ثبت واقعه ازدواج

با استناد به قانون حمایت از خانواده، اهمیت ثبت واقعه ازدواج به خوبی مشخص است و مجازات سنگینی برای متهم در نظر گرفته می‌شود؛ از این رو، جهت تنظیم لایحه شکواییه و یا دفاعیه، از وکیل کیفری تهران مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

ارتباط مستقیم با وکیل عدم ثبت ازدواج موقت و دائم: 09121764514

سوالات متداولی که از وکیل پرسیده‌اید

  • سوال: مرور زمان عدم ثبت واقعه ازدواج چقدر تاثیرگذار است؟
    پاسخ: این جرم با مرور زمان از بین نمی‌رود و تا زمانی که ثبت واقعه ازدواج انجام نگیرد، ادامه دارد؛ پس زمان بر روی آن تاثیرگذار نیست.
  • سوال: عقد دائم بدون ثبت در شناسنامه ممکن است؟
    پاسخ: خیر. این کار غیرقانونی بوده و ثبت عقد دائم در شناسنامه امری لازم و ضروری است.

مرتبط : شماره وکیل خانواده

مرتبط : هزینه وکیل طلاق 

مرتبط : شماره وکیل طلاق تهران

مرتبط : مجازات سقط جنین

این آموزش حول محور پاسخ به این سوال که “جرم عدم ثبت واقعه ازدواج چگونه جرمی است؟ و موضوعات مرتبط با آن فراهم شده است؛ امیدواریم پاسخ سوالات خود را پیدا کرده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش های حقوقی مرتبط