مجازات استفاده از اسپری فلفل

مجازات استفاده از اسپری فلفل + نمونه شکواییه + دیه

اسپری فلفل یکی از دردسترس ترین ابزار های دفاع شخصی به حساب می آید که البته حمل آن بدون مجوز جرم بوده و استفاده از آن مجازات به همراه خواهد داشت، در ادامه مجازات استفاده از اسپری فلفل را بیان می کنیم.

ارتباط با وکیل کیفری میتواند در مواردی همچون شکایت از فرد استفاده کننده از اسپری فلفل و یا جمع آوری مدارک و شواهد برای تخفیف در مجازات فرد خاطی کاربردی باشد.
شماره تماس وکیل پایه یک دادگستری :‌ 09121764514

 

مجازات استفاده از اسپری فلفل

به طور کلی مجازات استفاده از اسپری فلفل بدون مجوز بین 6 ماه تا 2 سال حبس به همراه دیه و یا خسارت مالی در نظر گرفته میشود. البته میزان حبس و دیه به مواردی همچون مواد شیمیایی موجود در اسپری و آسیب های وارده به طرف مقابل دارد.

مجازات استفاده از اسپری فلفل چیست؟ به طور کلی بین 6 ماه تا 2 سال حبس، اما کاملا بستگی به مواد درون اسپری و میزان آسیب دیدگی طرف مقابل دارد.
مجازات استفاده از اسپری فلفل چیست؟ به طور کلی بین 6 ماه تا 2 سال حبس، اما کاملا بستگی به مواد درون اسپری و میزان آسیب دیدگی طرف مقابل دارد.

استفاده از اسپری فلفل برای دفاع از خود

اسپری فلفل در مواردی برای ایجاد رعب و وحشت، تهدید و در موارد دیگر نیز برای دفاع از خود مورد استفاده قرار میگیرد، اما استفاده از این وسیله (حتی برای دفاع) ، جرم به حساب می آید و مجازاتی که در ادامه بیان میشود را به همراه دارد.

جرم استفاده از گاز های اشک آور چیست؟

جرم استفاده از اسپری فلفل و دیگر گاز های اشک آور بستگی به میزان آسیب وارد شده دارد و دیه آن توسط پزشکی قانون مشخص میشود. به طور مثال اگر آسیبی به چشم طرف مقابل وارد شده باشد (حتی آسیب جزئی)، دیه آن باید مطابق با میزان دیه ای که سالانه مشخص میشود پرداخت شود.

نکته : در کنار پرداخت این دیه، حبس و زندان نیز به عنوان مجازات در نظر گرفته خواهد شد.

لازم به ذکر است جرم اسپری فلفل برای مردان و زنان یکسان می باشد.
لازم به ذکر است جرم اسپری فلفل برای مردان و زنان یکسان می باشد.

قانون مجازات استفاده از اسپری فلفل (ماده ۱۲)

مطابق با ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، هرگونه استفاده از گاز های بیهوش کننده و بی حس کننده ، اسپری های فلفل و گاز اشک آور و … جرم محسوب شده و بین 6 ماه تا 2 سال حبس را به همراه خواهد داشت.

جرم اسپری فلفل برای مردان با زنان متفاوت است؟

در قانون مجازات استفاده از اسپری فلفل، تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشته و تمامی افراد مشمول مقررات هستند؛ با این حال در برخی موارد ، زنان به دلیل دفاع از خود (در شرایط اضطراری) از اسپری فلفل استفاده میکنند، که در این شرایط ممکن است قاضی تخفیفی در مجازات آنها اعمال کند.

نکته : حمل اسپری فلفل بدون مجوز و استفاده نامناسب از آن جرم بوده و هرگونه سواستفاده از این ابزار (توسط مردان یا زنان) قابل پیگیری قانونی می باشد.

دیه اسپری فلفل چقدر است؟

در قوانین کیفری ایران، دیه اسپری فلفل در نظر گرفته تعریف نشده و در صورت آسیب دیدگی، فرد مهاجم متناسب با نوع آسیب و خسارت وارد شده محکوم به پرداخت دیه میشود. در صورتی که استفاده از اسپری فلفل برای دفاع از خود نباشد، ممکن است به غیر از پرداخت دیه ، مجازات حبس را نیز به همراه خواهد داشت.

نمونه شکواییه استفاده از اسپری فلفل
نمونه شکواییه استفاده از اسپری فلفل

تماس با وکیل کیفری در تهران

اگر شخصی توسط فرد دیگر با اسپری فلفل آسیب دیده باشد، حضور یک وکیل کیفری با دانش میتواند در دفاع از حق و حقوق قانونی او کمک کننده باشد. همچنین وکیل کیفری میتواند به فرد دارنده اسپری فلفل ، در جمع آوری ادله و مستندات محکمه پسند، برای حمل و نگهداری اسپری کمک کند.

آیا مقاله مجازات استفاده از اسپری فلفل + نمونه شکواییه + دیه مفید بود؟
وکیل علوی آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش های حقوقی مرتبط